Mo uit SpangaS heeft ADD

Moeite met concentreren? Lees onze tips!

Mo heeft misschien ADD. ADD staat voor Attention Deficit Disorder en betekent ‘aandachtstekortstoornis’. Mensen met ADD zijn snel afgeleid en kunnen zich moeilijk concentreren. Dit betekent echter niet dat iedereen die soms moeite heeft om zich te concentreren ADD heeft. Iedereen heeft wel eens moeite om zich te focussen. Heb jij hier ook wel eens last van? Lees hier een paar tips om je beter te kunnen concentreren!


1. Een opgeruimd bureau is een opgeruimd hoofd!

Een lekker schoon bureau zorgt voor meer overzicht. Zorg dus dat je losse troepjes en andere dingen die je niet nodig hebt, opruimt voordat je begint aan je huiswerk. Zo ben je niet de hele tijd je schoolspullen kwijt en ben je minder snel afgeleid!


2. Neem regelmatig pauze, en houd je aan die pauzetijd!


Over het algemeen kan iemand zich zo'n drie kwartier goed concentreren. Neem pauzes van ongeveer tien minuten. Pas wel op dat je niet te lang in je pauze blijft hangen! Dan kost het namelijk weer meer energie en moeite om in je concentratie te komen. Moeite om je aan die tijd te houden? Zet een wekker! 😜


3. Zet je telefoon uit!


Oei... dat wordt vast een lastige! Maar is wel erg belangrijk. Onbewust kost even op je telefoon scrollen namelijk best veel energie. Je hersenen ontvangen allemaal prikkels die ze moeten verwerken. Deze energie kan beter gestopt worden in bijvoorbeeld… euhm… je huiswerk! 🤓 Tuurlijk kun je in de pauze wel eventjes je telefoon erbij pakken. Maar zorg dat je hem tijdens het leren tot je volgende pauze niet aanraakt. Het werkt écht!


4. Een regelmatig slaapritme


Ja ja, dat zeggen je vader en moeder vast al vaak genoeg! 😴 Toch hebben ouders met dit soort dingen meestal gelijk. Op regelmatige tijden naar bed gaan en wakker worden, is goed voor je ‘biologische klok’ en zorgt ervoor dat je sneller en beter slaapt. Een goede nachtrust is echt een wondermiddel als het gaat om concentratie!


5. Gezond snacken


Tijdens het leren heb je natuurlijk zin om af en toe eens wat te snacken. Gelukkig kan dat ook gezond! Je hersenen gebruiken veel energie op een dag, dus kan het geen kwaad die af en toe eens wat extra te verwennen. Een stuk fruit waar veel vitamientjes inzitten bijvoorbeeld. Lekker én gezond. Smullen maar! 😋


Hopelijk heb je iets aan onze tips om je beter te kunnen concentreren! Wil je meer weten over concentratie of heb je vragen over ADD? Kijk op https://mindkorrelatie.nl/ en stel je vragen via de chat!